
System zapewnienia jakości kształcenia
Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego (WSKZ) realizuje szereg działań w zakresie doskonalenia programu studiów i podnoszenia jakości kształcenia, które realizowane są m.in. na podstawie Zarządzenia nr 7/2019 Rektora Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego w Przemyślu z dnia 30 września 2019 roku w sprawie wprowadzenia Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Wyższej Szkole Kształcenia Zawodowego w Przemyślu.
Systemem Zapewnienia Jakości Kształcenia (SZJK) jest narzędziem realizacji polityki projakościowej WSKZ w zakresie kształcenia studentów na wszystkich prowadzonych kierunkach studiów.
Podmiotami realizującymi zadania SZJK są:
Komisja do spraw
Jakości Kształcenia
stanowi forum dyskusji nad kwestiami zapewniania jakości kształcenia. W skład KJK wchodzą nauczyciele akademiccy, inne osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne, pracownicy administracyjni oraz studenci.
KJK odpowiada za całościowy, szeroko rozumiany proces dydaktyczny, poczynając od projektu, tworzenia i zmian w programach studiów i modułach specjalizacyjnych, organizacji procesu dydaktycznego po ewaluacje programów i analizę założonych efektów uczenia się. Dodatkowo odpowiada za politykę kadrową, nabór kadry badawczo-dydaktycznej i ocenę nauczycieli akademickich.
Pracownicy administracji
zapewniają wsparcie administracyjne SZJK
Prorektor
ds. Kształcenia
organizuje hospitacje zajęć dydaktycznych prowadzonych przez pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych na danym kierunku studiów; weryfikuje prowadzoną przez nich dokumentację, zatwierdza przygotowywane sylabusy oraz odpowiada za formalną stronę organizacji zawodowych praktyk studenckich.
Nauczyciele akademiccy
i inne osoby prowadzące zajęcia
podlegają ocenie studenckiej, jak również składają dokumenty i materiały z przeprowadzonych zajęć (potwierdzające osiągnięcie założonych efektów uczenia) analizowane przez Prorektora ds. kształcenia
Rada
Interesariuszy
proponuje kierunki dalszej działalności Uczelni, kreuje wizerunek Uczelni na zewnątrz oraz inicjuje wspólne przedsięwzięcia w otoczeniu społeczno-gospodarczym. Dodatkowo wspiera Uczelnię w sprawach dydaktycznych, udziela pomocy w organizacji staży i praktyk dla studentów oraz wskazuje kandydatów do nagród za najlepszą pracę dyplomową.
Samorząd studencki
wyraża opinie w sprawach kształcenia, na temat programów studiów i opłat, bierze udział w posiedzeniach Senatu i KJK oraz angażuje się w szeroko pojęte działania na rzecz doskonalenia jakości kształcenia w Uczelni.
Polityka jakości kształcenia to całokształt działań podejmowanych w trakcie roku akademickiego mających na celu zapewnienie studentom, słuchaczom, absolwentom jak również wykładowcom, pracownikom administracyjnym i interesariuszom, spełnienie najwyższych standardów systemu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia.
Narzędzia wspomagającę politykę jakości kształcenia to między innymi:
Na podstawie danych płynących z analizy poszczególnych narzędzi do badania efektów kształcenia tworzony jest raport oceny programu kształcenia obejmujący:
Wykaz efektów kształcenia dla kierunku studiów, które nie mają pokrycia w przedmiotowych efektach kształcenia
Wykaz efektów kształcenia dla kierunku studiów, których uzyskanie jest niemożliwe przy realizacji zaplanowanych treści kształcenia w istniejącym programie studiów
Wykaz przedmiotów, których usytuowanie planie studiów jest niewłaściwe, ze względu na nieodpowiednią sekwencję przedmiotów
Wykaz prac etapowych, w których zauważono nieprawidłowości
Wykaz prac dyplomowych, w których zauważono nieprawidłowości
Wykaz instytucji, w których zauważono niski stopień realizacji osiągniętych efektów uczenia się przez studentów w trakcie praktyk zawodowych